Veiing og vektreduksjon

Nettsted: Helsekompetanse
Kurs: Mat og trivsel
Bok: Veiing og vektreduksjon
Skrevet ut av: Gjestebruker
Dato: tirsdag, 19. oktober 2021, 11:39

1. Hensikt og læringsmål


 Hensikt med kapitlet

Gutt på vektDette kapitlet inneholder informasjon om betydningen av at personer med utviklingshemning veier seg regelmessig for å unngå betydelig vektøkning. Det er også en gjennom­gang av de viktigste generelle prinsippene ved vektreduksjon. Dette skal gjøre deg i stand til å støtte en person med utviklingshemning som skal gå ned i vekt og stabilisere vekten på et lavere nivå. 


Læringsmål

Målet at du som støtteperson for en eller flere personer med utviklingshem­ning kjenner til hvor viktig det er å gi støtte til å opprettholde en stabil vekt. Du skal også kjenne til hvordan du kan bidra til vektreduksjon hos en person i målgruppen samt hvor viktig det er å opprettholde en livsstilsendring. 

2. Innledning

Mennesker med utviklingshemning har en tendens til å bli overvektige. Det er enda mer overvekt hos mennesker med utviklingshemning enn i den norske befolkning generelt. Overvekt gir økt risiko for å få livsstilsykdommer som:

  • Høyt blodtrykk
  • Hjerteinfarkt og hjerneslag
  • Kreft som tykktarmskreft og brystkreft
  • Type 2 diabetes (sukkersyke)

Det beste er å forebygge overvekt. Det er vanskelig å redusere vekten og så holde vekten stabil. Menneskekroppen har en tendens til å prøve å opprettholde den maksimalvekten den engang har hatt.

Unngå overvekt

Har allikevel vekten økt for mye, kan det være behov for å redusere den. Også mennesker med utviklingshemning kan slanke seg. Det er viktig at de får hjelp når de er motivert for dette. 

3. Veiing

Gutt på vekt

Det er lurt med regelmessig veiing, for eksempel hver 14. dag. Da vil man se om vekten stadig øker og raskt sette i gang tiltak hvis det er tilfellet.

Det er best å veie seg om morgenen før man har spist og med minst mulig klær på. Man bør veie seg på samme ukedag og omtrent samme klokkeslett hver gang. Vekten bør skrives ned på et skjema. Det fins også apper for vektregistrering, f.eks. en som heter «Vektsjekk».

Her er et eksempel på vektregistreringer for en person som går opp 2,5 kg på ca. tre måneder.


Registrere vekt


4. Gå ned i vekt

Lege

Ved ønske om et betydelig vekttap hos en person med utviklingshemning bør lege eller klinisk ernæringsfysiolog være involvert. Et mindre vekttap er mulig uten at slike fagpersoner følger opp.

At personen selv er motivert til å gå ned i vekt, er svært viktig. Det er også viktig at støttepersoner rundt den personen som ønsker å gå ned i vekt, hjelper aktivt til.

Det kan være lurere å sette konkrete mål som «å komme inn i den sorte buksa igjen» enn «å gå ned 3 kg». At personer rundt vedkommende hjelper til med motivasjonen og å unngå fristelser, er nyttig.

En støtteperson kan hjelpe til å vurdere om det er uheldige vaner som har kommet til i den senere tid, som bør reverseres. For en person som bor i egen leilighet, kan det være et større behov for å beholde visse vaner som er brakt med hjemmefra og som det er knyttet gode minner til (f.eks. en hvetebolle på søndagsturen), enn nyere vaner (f.eks. en stor pose potetgull hver lørdag foran TVen).

Ved slanking er det først og fremst nødvendig å redusere næringsinntaket noe. Det bør skje over flere måneder. Vekten bør ikke reduseres raskere enn 1/2-1 kg per uke. Hvis vektreduksjonen foregår rasker, går vekten som regel veldig fort opp igjen når personen slutter å slanke seg.

Ved slanking skal man fortsette å spise variert mat. Det er viktig å ikke spise for store porsjoner. Å spise mye grønnsaker og frukt er gunstig. Det er lurt å spise mat med mye protein, som f.eks. egg, for det er viktig med proteintilførsel til musklene og fordi protein bidrar til en metthetsfølelse som holder seg lenge. Det er også viktig å spise mat med mye fiber for å opprettholde et stabilt blodsukker. Hvis man inntar mye sukker, svinger blodsukkeret mye, og sultfølelsen kommer raskere enn om blodsukkeret har et jevnere nivå.


5. Behov for varig livsstilsendring

MiddagEtter å ha gått ned i vekt er det viktig å fortsette å spise riktig. Personen bør spise omtrent det samme som da han/hun slanket seg, men litt mer. Middagstallerkenen kan se slik ut igjen (med 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 grønnsaker og 1/3 poteter/pasta/ris).

Det er fortsatt viktig å bevege seg mye. Det vil si at personen bør gå mye og trene regelmessig.  Ellers legger vedkommende fort på seg igjen. Det er altså behov for varig livsstilsendring mht. kosthold og fysisk aktivitet for å ikke gå opp i vekt igjen.


6. Oppgaver